AHMET CEVDET PAŞA’NIN ANLATIMIYLA TARİH İLMİNİN ÖNEMİ


Devleti Aliye’nin nizamlarının korunması tarih ilmiyle olup geçmiş usullerin şimdiki olaylara uygulanmasında çok faydalar olduğundan, bazı din bilginleri tarih ilmini öğrenme ve öğretmenin farz olduğunu söylemişlerdir.

Rivayet ederler ki Abbasi halifelerinden Kaim bi Emrillah zamanında Hayber'li birkaç bilgin Yahudi Bağdat'a gelip cizyeden muaf tutulmalarının gerekliğini göstermek için bir vesika ortaya koymuşlardır.

Güya bu vesika Hazreti Ali’nin el yazısı ile Hazreti Peygamber tarafından kendilerine verilmiş ve Eshabı Kiramdan birkaç zatın şahit olarak isimleri yazılmış. Halife bu vesikayı muteber tutarak Yahudilerin cizyeden muaf tutulmaları hakkında bir ferman vermek üzereyken, bilginler reisi bulunan Ebül Kasım bin Mesleme’ye şüphe gelmiş.“Hele bir kere zamanımızın tarihçisi Hatip Bağdadi’ye gösterilsin” demiş.

Senedi inceleyen tarihçi Hatip Bağdadi, senedin sahte olduğunu isbat etmiştir. Şöyle ki: Bu senette yazılı şahitlerden Muaviye, Hicretin sekizinci senesi Mekke Fethi günü İslâm ile müşerref olmuştu. Hayber’in fethi ise Hicretin yedinci senesinde olmuştur.

Bunun gibi şahitler olarak yazılanlardan Said İbni Maaz Hicretin beşinci yılı Hendek günü ölmüş ve Hayber fethinde bulunamamıştı. Böylece vesikanın sahteliği meydana çıkarılmış ve devlet hazinesi zarardan korunmuştur.(Cevdet paşa,1973:4-5)

 

Ahmet Cevdet Paşa,(1973),Cevdet Paşa Tarihi, Cilt:1,İstanbul: Başbakanlık Kültür Müsteşarlığı Yay

 

Güncel Haberler