Hattat Mehmet Ali Bey, 1879 Bolu doğumludur. Osmanlı’nın son Şeyhülislamlarından Mustafa Sabri Efendi’nin damadıdır. İlk ve orta öğretimini Bolu’ da tamamladıktan sonra İstanbul’a gelir. Sanay-i Nefis Mektebi’nde Mimarlık eğitimini bitirerek 1912 senesinde mezun olur. Dönemin önemli hattatlarından Çarşambalı Ahmet Hamdi Efendi’den icazet alır. Yine dönemin her yazıyı beğenmemesi ile ün salmış Safranbolu’lu hattat Vasfi Efendi’nin beğendiği az sayıdaki tâlik hattatlardandır.
Evkaf-ı İslamiyye Müzesi (Günümüz Türk İslam Eserleri Müzesi) müdürlüğü yapmıştır. Kendisinden “medrese tahsili ile mektep bilgisini şahsında birleştirmiş kıymetli bir aydın, kudretli bir ressam ve bütün yazı şekillerinde mahir bir hattat ” olarak bahsedilir.
Mimarzade’nin asıl şöhret olduğu alan yazı ile resmi birleştirdiği alegorik tablolarıdır. Fatih Camii’ndeki 1905 tarihli yağlıboya eseri 2. Abdülhamid dönemine ait olan ve günümüze ulaşmış en güzel çalışmalarından biridir.Mehmet Ali Bey bu tabloyu kayınpederi Mustafa Sabri Efendi’ye hediye etmiştir.
Bir süre konağının duvarlarında yer alan eserin akıbetini Emin Saraç Hoacaefendi bir röportajında şöyle anlatılıyor: ‘Şeyhülislâm Mustafa Sabri Efendi diğer Osmanlı hanedanı üyeleri gibi yurtdışına çıkınca, içinde pek çok tarihi ve antik eser bulunan konağı yağmalanmış. O yağmada bu resmi kapan kişi ithaf ibaresini karalayarak seneler sonra tabloyu Malta’da satışa çıkarmış. Eseri satın alan şahıs resmi tanıyan birinin “Bu resim Mustafa Sabri Efendi’nin evinden çalındı. Gelin bunu evinize götürmeyin, Fatih Camii’nin bir köşesine asın” fikrini kabul etmiş. Resim böylece camide kendine yer bulmuş.’
Şeyhülislâm Mustafa Sabri 1922 İstanbul ayrılışından sonra bir daha yurda dönememiş. 1954 Kahire’de vefat etmiştir.
Mimarzâde ise kayınpederi gibi Mısır’a göçmüş, orada hattatlık ve resim hocalığı yaparak hayatını idame ettirmeye çalışmıştır. Mimarzade, 1938 senesinde tramvay çarpması sonucu Kahire’de hayatını kaybetmiştir.
Mimarzâde’nin halen Fatih Camii’nde bulunan tarihi değerdeki allegorik tablosu ise son olarak Hollanda Rijks Müzesi Tablo Restorasyon Bölümü ve Türk restoratörler tarafından bakımı yapılarak 2012 yılında Fatih Camii müezzin mahfilindeki yerini almıştır.
Tablo barındırdığı derin anlamlar, dünya yolunun neticesi ve kutsal topraklara İstanbul’dan bakış gibi kompozisyon detayları doğrultusunda bulunduğu mekanın bânisi entelektüel bir hükümdar olan Sultan Mehmet’le de tutarlı özdeşim içinde dikkatli ziyaretçilerin ilgisini çekmektedir. (https://www.ittifakgazetesi.com)